Politik

Ja politik ja. Vem trodde för nåt år sen att jag skulle ägna mig åt politik?

För en gångs skull så är det faktiskt kul att hålla på med det och det är nåt man kan vara med och påverka.


Fick en fråga på stan idag faktiskt, när jag var och förvalsröstade. Frågan löd: Varför är du pirat?

Detta kom alltså från en gammal tant, ca 85 plus. Hon var intresserad i hur folk röstar nu för tiden sade hon.

Jag svarade tillbaka med en fråga först: Har du hört om alla nya "data" lagar?

Ja, jag har läst lite om dem men inte förstått de riktigt, sade hon.

Då ska jag förklara lite sa jag.

Började med att säga att jag tycker de "äldre" partierna och deras gråa ledare inte kan, inte vill och inte gillar datorer.
Då fick jag ett leende tillbaka.

Sen sa jag att mitt privatliv, det är min ensak. Inte nån nisse på FRA eller nån annan instans i Sverige som ska snoka i mina mail, brev eller lyssna på mina telefonsamtal. Eller bara få komma hem till mig med en husransakan utan att gått genom domstolen. Och sen vill jag inte att nån ska kunna få spåra min mobil om jag inte har gjort något dumt.

Och sen frågade hon om vi stod för att man ska få "sno" någon annans material genom fildelning.
Visste inte riktigt hur jag skulle svara först men sen så sade jag i alla fall så här: För mig är fildelning något som ger mig en försmak på saker. Visst absolut tycker jag att artister och skådespelare, författare m.m ska få ha sitt namn och sin framgång och tjäna pengar på det de gör. Men tycker att för personligt bruk och då menar jag personligt bruk att det borde vara "lagligt" eller finnas en tjänst där alla tjänar på det.

Ok, sade tanten. Men sen då?

Hur menar du sen sade jag tillbaka.

Ja, jag har läst det som står på hemsidan för min sonson är med i det där. Och vad menar ni med delad kultur och fri kunskap?

Jadu.... (kollar frågande på henne om hon ska säga sitt namn).

Anna, svarar hon.

Jadu Anna, vissa i alla fall av de jag träffat säger mer eller mindre att vi vill avskaffa upphovsrätten. Men det är inte sant, vi vill skapa en balans mellan nyttjare och skapare. Så att det lika sätt gynnar båda parter.

Ok, förstår nog vad du vill ha sagt säger hon. Men fri kunskap då? Är inte kunskap fritt idag?

Njae inte riktigt. Idag så uttnyttjar större företag patenten som de har som en slags pengamaskin. Jag säger så här: Släpp patenten, låt individer som vill vidare utveckla saker och ting göra det. Låt de som är intresserade av teknik utveckla den i den riktigning de vill. Så det gynnar alla, även pensionärer.

Vaddå pensionärer, häver hon ur sig lite smått sur låter det som.

Ja jag menar inget illa alls med det. Men finns det nåt du skulle vilja ha som gör att din vardag blir lättare frågar jag Anna.

Mjae jo kanske...

Som vaddå till exempel frågar jag.

Ja nåt som kan hjälpa mig att lyfta lite tyngre saker hemma i huset med gubben min svarar hon.

Finns det idag? Jo det gör det, men grejjen med detta blev till slut att hon ville att det skulle passa in i hennes hus med hennes saker. Och det mina vänner, finns inte idag!

Då sa jag att skulle det inte vara bra om nån kunde ge någon yngre tillåtelse att göra en sak typ nu på en gång?

Självklart svarade hon ja.

Men idag så måste det gå genom en hög av instanser, genomgångar av material och vad som är lagligt för att inte inskränka på någon annans "marker".

Jag säger så här: Låt innovationen flöda, låt kunskapen bubbla hos de som har den. Och som kan göra något av den...


Och nu, detta är första gången jag hör detta om något jag förklarar för det är jag värdelös på i vanliga fall. Hon säger i alla fall: Wow, vilken övertygare =)

Det är fanimej första gången nån någonsin sagt det om mig.

Men i alla fall, det roliga med det hela var att det slutar med att hon öppnar väskan hon har i rullatorn och säger nu ska jag förvalsrösta. Vänta här en stund säger hon... Jaha tänker jag varför då? Men jag väntar i alla fall.

Sen efter ett tag kommer hon ut, säger detta till mig: Jag som varit sosse i 45 år är nu mera PIRAT!

Va sa du sa jag.

Ja du är en go ung man, som verkar kunna din sak om piratpartiet. Så jag gav en röst från mig till er. Tack vare dig.

Eh, jaha tackar så mycket sa jag. Sen traska hon vidare.

Fatta inte riktigt vad som hade hänt men antar att jag värvade en pirat =)

Och visst inte den första jag värvat sen jag blev kommunledare i Örebro. Men helt klart den äldsta jag värvat.
Tänk att om de som har levt så pass länge, och klarat sig utan datorn, mobilen, ja kanske till och med en vanlig hemtelefon kan komma att tro på vår sak och förstå att privatlivet är "heligt". Varför i HELVETE kan inte en vanlig medelålders människa fatta att vi måste få ha privatlivet för oss själva?

Och att Piratpartiet inte endast står för fildelning?

Jag är pirat, stolt över att vara det dessutom. Ni som läser detta och tycker att det verkar någorlunda intressant. Kolla in www.piratpartiet.se ni kanske blir så pass nyfikna att ni går med ;)


Ja det var väl allt tror jag.

I övrigt så mår jag väl så där. Väldigt mycket tankar på mamma, på hur mycket som jag bara skulle vilja ventilera med henne. Ja jag vet att jag har en uppsjö av människor att prata med. Men det är inte samma sak, jag uppskattar verkligen att folk ställer upp... Men mamma är mamma och henne kan ingen ersätta, även om jag vet att ingen försöker med det.

Men vissa saker kan jag bara inte prata med andra om det är bara så...

Så nu får jag spara de bara till mig själv antar jag... Kanske nån som får veta kanske inom en snar framtid när man inte orkar hålla det inne längre. Men det visar sig.

Hoppas i alla fall att mamma har det bra där hon är nu och att hon mår mycket bättre än vad hon gjorde här. Hoppas vi ses nån gång lilla mamma....

The pain in my heart, it's tearing me apart. The sorrow in my soul is killing my spirit.

Ja det får räcka för denna gången...

Kommentarer
Postat av: Carlsso, Annette

Hej Stefan, du är en alldeles fantastisk skrivare, du har aldrig funderat på att bli författare? Skulle gå jättebra är jag alldeles övertygad om. Många kramar(moster) Annette

2009-05-23 @ 10:12:45
Postat av: Viveca Stjernlöf

Hej Stefan. Håller med föregående, du är fantastisk. Kollar din blogg nästan varje dag och väntar med spänning på att du skrivit något nytt. Var klasskamrat med din mamma i Malmköping och vår så kallade gymnasieutbildning i Hälleforsnäs. Saknar henne mycket. Vi jobbade med typ samma jobb, hon i Flen jag i Malmköping. Träffades ibland mejlade ibland.Hon var alltid glad när när vi träffades. Tänker på er och Tuula. Känner dej inte men kram på dej iallafall.//Viveca

2009-05-23 @ 10:27:06
Postat av: Anonym

står piratpartier för nåt mer än det du skrivit? typ välfärd och så?

2009-05-23 @ 22:17:34
Postat av: Carro

Go Stefan, go Stefan! :D



Bra rutet tycker jag :D Absolut :D Tycker faktiskt att man som privatperson ska få ha sitt ifred. Ingen ska kunna se vad jag gör och inte gör, vare sig det är på internet eller via mobilen eller vad som helst för den delen. För vad jag gör eller inte gör, det tillhör mitt privatliv.



Såvida man inte gör något alldeles fel/olagligt på internet, till exempel håller på med barnporr eller liknande, då ska man lämnas ifred.



Och jag fattar inte vad det är för fel med att dela med sig av material. Ok, synd om artisterna och filmbolagen som inte håvar in pengar då, men det måste väl gå att lösa på annat sett? :D

2009-05-24 @ 01:31:50
URL: http://marycaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0